czwartek, 27 września 2012

Projekty Starszoharcerskie

Co to jest ? 

W najprostszym słowa tego znaczeniu projektem starszoharcerskim nazwiemy konkretne działanie przeprowadzane oddolnie, czyli np. przez zastęp, zastępowych, przybocznych ,gdzie rozpisujemy za co kto jest odpowiedzialny. W projekt możemy rozpisać niemalże każde działanie: krótki wyjazd, ciąg zbiórek tematycznych, fabularną grę terenową, akcję zarobkową, organizację wigilii, wystawienie przedstawienia, organizację biwaku czy pokaz własnoręcznie nakręcanych filmów i wiele, wiele innych. 


Jak to działa ? 

Kilkuosobowa grupa  podejmuje decyzje o przeprowadzeniu jakiejś "akcji", najlepiej jeśli wybierze ją z planu pracy drużyny. Następnie wybieramy szefa projektu, który jest osobą odpowiedzialną za sfinalizowanie całej akcji, "poganianie" w razie potrzeby oraz opowiada o jej przebiegu na samym końcu. Bardzo ważnym elementem jest określenie celu całego przedsięwzięcia, czasami może to być kłopotliwe. Celem każdego projektu jest efekt, który chcemy uzyskać na samym końcu np. "Integracja dwóch środowisk", "Zapoznanie harcerzy z samarytanką", " Zebranie pieniędzy na zakup koszulek drużyny" itd. Celi w jednym projekcie może być kilka. Kolejnym krokiem jest rozpisanie poszczególnych etapów działania i przypisanie do nich osób odpowiedzialnych oraz terminu w jakim muszą się wyrobić z zadaniem. Na końcu określamy sposób w jaki chcemy udokumentować naszą akcję. Może to być; prezentacja multimedialna, referat, zdjęcia, czyjaś opinia, artykuł w gazecie. Dobrze jest dodawać wszystkie podania i pozwolenia. Mając uzupełnioną kartę projektu udajemy się do drużynowego, który rozkazem otwiera nam projekt określając szefa i termin realizacji i od tego momentu zaczynamy działać ! 


Jak dobrze rozpisać poszczególne zadania? 

Na początku zawsze określamy wszystkie "formalności", czyli np. "uzyskanie zgody od pani dyrektor", "rozesłanie zaproszeń", "dogadanie się z inną drużyną odnośnie terminu", "powiadomienie zastępcy do spraw programowych hufca o biwaku" itd. Kolejny etap to sprawy organizacyjne np. "załatwienie sprzętu ratowniczego", "stworzenie mapy terenu gry", " podział ról w przedstawieniu", "zrobienie puszek na akcję zarobkową" itd. Ostatnim elementem jest finał akcji Np. "przeprowadzenie gry terenowej", "pokaz filmowy", "zajęcia z ratownictwa medycznego" itd. Zdarza się, że projekt jest wieloczłonowy np. Chcemy wyjechać na ściankę wspinaczkową, ale wcześniej przeprowadzimy akcję zarobkową, żeby zmniejszyć koszty. Poszczególne etapy będą się tutaj powtarzać ale nie zmienią kolejności: formalności w sklepie; organizacja ludzi, puszek; przeprowadzenie akcji zarobkowej; załatwienie formalności ze ścianką; ogłoszenie terminów; ścianka wspinaczkowa. 


Zamknięcie projektu 

W momencie zrealizowania, bądź nie zrealizowania projektu, po upływie terminu trwania projektu szef zgłasza się do drużynowego i zostaje ustalany termin podsumowania. Uczestniczy w nim Rada Drużyny i to ona jest głównym organem opiniodawczym - zamyka pozytywnie/ negatywnie, wnosi uwagi itd. Szef projektu referuje/opowiada przebieg projektu, poszczególni uczestnicy projektu mogą wnosić swoje uwagi. Następnie RD naradza się i zamyka projekt pozytywnie lub negatywnie. Jednak wpis do książeczki i możliwość noszenia "naszywki projektu starszoharcerskiego" uzyskujecie w momencie zamknięcia projektu w rozkazie drużynowego. 


Co wam daje projekt ? 

Projekt jest bardzo dobrym narzędziem, które uczy przede wszystkim działania w grupie i odpowiedzialności za realizację przedsięwzięcia całego zastępu (jeśli z czymś nawalę, to nie skończymy projektu). Jest też dobrym sposobem wyuczenia sobie zdolności planowania czasu, sprawdzeniem umiejętności organizacyjno-koordynacyjnych i postawienie się w roli lidera grupy. 


Kilka podpowiedzi:

Najważniejsze w rozpisywaniu zadań jest zachowanie dobrego ciągu logicznego. Np. bez sensu jest załatwiać sprzęt ratowniczy przed uzyskaniem zgody od dyrektor szkoły, na przeprowadzenie takich zajęć. 
Dobry podział pracy to podstawa. Najlepiej jest się dzielić zadaniami według własnych umiejętności np. Kasia dobrze się dogaduje z ludźmi to załatwi szkołę na wieczór filmowy. Ważna jest także proporcja zadań - najlepiej po mniej więcej tyle samo na każdego uczestnika projektu. Szefem projektu nie koniecznie musi być zastępowy. Projekty można realizować w zastępach, w grupach koedukacyjnych (obie płcie) lub np. przez zastęp zastępowych. Ważny jest dobór ilościowy osób - do mniejszych zadań mniej, do większych więcej, jednak nie powinno to przekraczać grup 6-7 osobowych.
Nie określajcie terminu realizacji projektu na samym początku jego pisania . Lepiej rozpisać zadania i przydzielić do nich terminy, w ten sposób samoczynnie wyjdzie ile to wszystko będzie trwać. Projekt nie powinien trwać za długo 1,5 -2 miesiące to max dla dużych przedsięwzięć. Przy załatwieniu formalności przyjmujemy min. 2 tygodnie zapasu przed jego realizacją. Drużynowy nie powinien bezpośrednio uczestniczyć w projekcie (chyba, że harcerze bardzo tego potrzebują), w pracy z projektem powinien pełnić funkcję bardziej pomocnicze. Drużynowy jest po to, żeby wam pomóc z projektem, a nie zrobić go za was ! Jak najbardziej może wnosić swoje uwagi do planu projektu, podpowiadać co można jeszcze zrobić, ale to od was zależy efekt całości. 
Wszystkie formalności starajcie załatwiać się sami, w momencie nieudanych prób zwracajcie się do drużynowego (niestety zdarza się, że uznają was za osoby nie kompetentne i nie chcą z wami rozmawiać)
Szukajcie alternatywnych rozwiązań jeśli coś nie wypali. Organizując turniej zastępów w siatkówkę odmówiła szkoła, może jakiś znajomy udostępni wam boisko do siatki. 
Nawet niezrealizowany projekt powinien zostać podsumowany, dowiecie się co nawaliło - wy, czy warunki/ ludzie z zewnątrz, będziecie mogli wyciągnąć wnioski na przyszłość i zrobić coś lepszego. 

Oznaczenie projektu 


Projekty starszoharcerskie oznaczamy paskiem 2-2,5 cm x 7 cm (w kolorze barw drużyny) . Pasek ten nosimy pod "plakietkami okolicznościowymi" np. z obozu, a nad sprawnościami. Niestety nie można tego kupić w składnicy trzeba zrobić samemu. Pasek taki możecie zrobić np. ze starego troczka od plecaka, który obszywacie np. granatowym materiałem i naszywacie paski z cienkiej tasiemki. Jest on wtedy o wiele sztywniejszy ;) 

plakietka projektu starszoharcerskiego: 

prostokąt w kolorze granatowym o wymiarach 2,5cm x 7 cm, każdy nowy pasek oznacza kolejny zaliczony projekt. 

Tekst alternatywny

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz